TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE
ForsideNyheder og rejseartiklerRejseberetning fra Sri Lanka: historie, smuk natur og gæstfrihed

Rejseberetning fra Sri Lanka: historie, smuk natur og gæstfrihed

15.02.2019
Vis alle indlæg

I december 2018 rejste Elisabeth til Sri Lanka med familien. Herunder kan du læse om hendes oplevelser fra rejsen.

Sigirya

Vi havde hørt utrolig meget godt om Sri Lanka på forhånd. Ikke alene var hele familien på fem spændte, da vi en tidlig decembermorgen landede i lufthavnen og blev modtaget af vores venlige guide Nishan, som skulle følge os alle dagene gennem vores tætpakkede program. Det var også første gang, at vi skulle være hjemmefra i juleferien, så særligt for de to ældste børn på 10 og 13 år ville det blive en anderledes jul, end de er vant til. Lillepigen på tre år vidste nok ikke helt, hvad hun skulle forvente …

Vi startede med et par afslappende dage i Negombo, så vi kunne vænne os til tidsforskellen på 4 ½ time. Den skønne strand og hotellets gode faciliteter gjorde det let at komme i ferie-mode! Vi boede på Jetwing Blue****.

Da vi kom til Sigiriya, havde vi en udfordring foran os: bestigning af Løveklippen. På grund af en del regn den første dag blev planerne ændret, og vi besøgte i stedet den gamle hovedstad Polonnaruwa, som er optaget på UNESCOs verdensarvsliste, og det berømte stupa/tempel Rankoth Vehera. Barfodede og udstyret med paraplyer lærte vi, at man skal bevæge sig rundt om templet i urets retning.

Den næste dag stod vi ekstra tidligt op, blev hentet af vores guide kl. 7.15 og startede så turen op til Løveklippen. Hulemalerierne er imponerende – tænk, at de er blevet skabt i det 5. århundrede! Mange trappetrin, men en fin vej, og selve turen op (og ned) var også en god naturoplevelse. Da vi var næsten nede igen, var vi så heldige at opleve et kæmpeegern på nært hold!

trappetrin - sigiriya

I Kandy var det tid til lidt afslapning ved hotellets pool. Så tog vi en gåtur langs vandet, hvor børnene fodrede fiskene med popcorn, og vi så en varan ved bredden, kun få meter fra hvor vi stod! Derefter besøg til Tandens Tempel og det tilhørende museum.

Et andet højdepunkt, som bør fremhæves, er togturen med det gamle, dieseldrevne tog gennem højlandet. Vi steg på toget i Nuwara Eliya og stod af i Ella. En god afveksling til bilkørsel, og landskabet, som passerer forbi uden for vinduerne, er rigtig flot.

Som afslutning skulle vi på safari i Yala Nationalpark, hvor vi var så heldige at se bl.a. elefanter, påfugle, sambarhjorte, vildsvin og den lille, men farvestrålende og iøjnefaldende fugl biæder (Merops apiaster).

Påfugle i Yala

Efter mange og forskelligartede oplevelser havde vi valgt nogle dage med afslapning ved stranden langs vestkysten, nærmere betegnet på resortet Cinnamon Bey***** i Beruwala – perfekt til nogle lidt mindre aktive dage helt til slut og som udgangspunkt for at udforske byen Galle, som stammer fra kolonitiden. Der blev også tid til en lille visit til et af de nærliggende skildpaddeprojekter, hvor de arbejder for at genudsætte nyudklækkede unger i naturen, samtidig med at de også tager imod og rehabiliterer skadede skildpadder.

Alt i alt en rejse fyldt med virkelig mange gode oplevelser, som vi vil tænke tilbage på og mindes med stor glæde.