• Tilfredse gæster siden 2006
  • Dedikerede rejseeksperter
  • Gennemtestede kvalitetsrejser
  • Omhyggeligt udvalgte guider
  • Prisgaranti
  • 24/7 assistance på rejsen
  • Medlem af Rejsegarantifonden
ForsideNyheder & rejseartiklerSådan undgår du jetlag

Sådan undgår du jetlag

07 October, 2019
Vis alle indlæg

Fly

Når du rejser og flyver henover flere tidszoner, kan du opleve at få jetlag.

Men hvorfor får man jetlag? Og hvad kan du gøre for at undgå det?

Lær mere om jetlag og få 7 tips til at undgå jetlag på din rejse til Asien.

Hvorfor får man jetlag?

Kroppen har et indre ur, som styres af forskellige hormoner, der produceres på bestemte tidspunkter af døgnet. Din krop er derfor tilpasset den tidszone, som du lever i til daglig.

Når du rejser ind i andre tidszoner, mod øst eller vest, så skal din krop tilpasse sig den nye tidszone, og det betyder, at du kan få jetlag.

Det siges, at jetlag er værre, når man flyver mod øst i forhold til at flyve mod vest. Teorien er, at når man flyver mod vest, så tror din krop, at din dag bliver længere, og når du flyver mod øst, kortere.

7 tips til at undgå jetlag

Jetlag

Hvis du er én af dem, der bliver meget påvirket af jetlag, så kan følgende 7 tips til at undgå jetlag måske hjælpe dig på din rejse til Asien.

1) Gå tidligere i seng

Begynd at skifte din daglige døgnrytme, allerede før du tager afsted.

Når du flyver mod øst, kan det være en god idé at gå i seng en time eller to tidligere end du plejer et par dage inden, du skal afsted. Når først du er på flyet, så prøv at sove, hvis det er nat på den destination, du rejser til.

Medbring ting, der kan hjælpe dig til at sove, f.eks. sovemaske, ørepropper, en rejsepude og en varm trøje.

2) Indtag måltider på destinationens spisetider

De måltider, som vi indtager i løbet af en dag, er med til at regulere vores krops indre ur og rytme.

Indtager du dine måltider efter den nye tidszone et par dage inden afrejse, kan du derfor hjælpe din krop til at komme sig hurtigere over jetlag.

3) Få motion

Få gerne noget motion inden du skal ud at flyve, da det kan hjælpe din krop til at blive træt og afslappet, mens du glider afsted over skyerne. Gå f.eks. ud til gaten i lufthavnen og tag trapperne i stedet for elevatoren.

Hvis du skal holde dig vågen på destinationen efter flyveturen, er en gåtur også med til at holde din krop i gang og energiniveauet oppe, så du ikke går helt kold før sengetid.

4) Drik vand og undgå alkohol

Både før, under og efter flyveturen er det vigtigt at drikke rigeligt med vand.

Luften i kabinen er meget tør og det kan virke dehydrerende. Hvis du bliver dehydreret, kan symptomerne på jetlag ramme hårdere.

En af de store syndere ift. dehydrering er alkohol. Så selvom det lyder skønt med en drink på flyet, så er du altså bedre stillet, hvis du nøjes med vand.

5) Sluk for mobiler og andre skærme

Hvis du skal have en lur eller sove på flyet, er det en god ide at slukke din telefon, iPad og andre elektroniske skærme en time før.

Det blå lys, som elektronik udsender, gør det sværere for os at falde i søvn.

6) Følg destinationens døgnrytme

Når du ankommer, er det en god idé at følge destinationens døgn. Det vil sige, at hvis det er morgen, så skal du gerne holde dig vågen, indtil det igen er sengetid.

Sollys er med til at påvirke vores indre ur. Så hvis du ankommer til din destination om morgenen, er det derfor en god idé at gå en tur udenfor, da sollyset vil give dig mere energi.

7) Tag kun korte lure

Hvis du alligevel har svært ved at holde dig vågen, så kan du tage en kort lur. Men husk at sætte din alarm! Hvis du falder i dyb søvn midt på dagen, kan det være, det bliver svært at sove, når natten kommer, og du vil få sværere ved at tilpasse dig den nye tidszone.

En effektiv lur bør som hovedregel vare omkring en halv time og ikke længere end to timer.

Rigtig god rejse!

Asiatours.dk – Eventyrlige rundrejser!

Vi bruger cookies til at gøre vores hjemmeside mere brugervenlig og relevant for dig, samt til at vise målrettede annoncer. Du accepterer dette, hvis du klikker videre.

Du kan sige nej tak til cookies ved at klikke her. Vi bruger en cookie for at huske dit nej.

Læs mere her.