TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE

Praktisk information om Cambodia

Praktisk information om Cambodia
Praktisk information om Cambodia

Praktisk information om Cambodia

KLIMA
Bedste rejsetid

Cambodia ligger i det tropiske klimabælte, hvor hverken temperaturer eller solskinstimer varierer meget henover året. Præget af de tropiske monsuner opdeles Cambodia i en tørsæson og en regnsæson, og hver sæson har sin egen charme.

Tørsæsonen ligger fra november til april, og er den oplagte sæson til at besøge Cambodias kystbyer eller de tropiske øer. Perioden byder på varme og behagelige temperaturer, og der er lange perioder med sol. Selvom der i denne periode er forholdsvis tørt, kan der stadig forekomme enkelte regnbyger.

Regnsæsonen ligger fra maj til oktober, og er den optimale sæson for at opleve Cambodias natur ekstra grøn og frodig. De varme temperaturer forbliver uændrede, mens regnen dog skaber en høj luftfugtighed. Især i regnsæsonens sidste måneder falder der meget nedbør, men fælles for hele sæsonen er at regnen falder i korte regnskyl.

Selvom Cambodia kan besøges hele året rundt, bør du være opmærksom på, at små landeveje i de lidt mere fjerntliggende områder, kan være ufarbare omkring de sidste to måneder af regnsæsonen.

Vejrstatistik for Siem Reap: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 31 33 34 35 34 33 32 32 31 31 31 30
Gennemsnitlig min. temp. 22 24 25 26 26 26 26 26 26 25 24 22
Nedbør mm 1 9 28 64 146 166 186 224 250 215 61 7
Vejrstatistik for Kratie: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 32 34 35 36 34 33 31 32 31 31 31 31
Gennemsnitlig min. temp. 20 22 23 25 24 24 24 24 24 23 21 20
Nedbør mm 6 12 32 93 228 222 294 249 299 192 67 13
Vejrstatistik for Phnom Penh: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 31 32 34 35 34 33 32 32 31 30 30 30
Gennemsnitlig min. temp. 21 22 23 26 26 24 24 26 25 24 23 22
Nedbør mm 26 12 58 101 112 177 196 172 249 319 135 80
Vejrstatistik for Kep: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 30 31 31 32 31 31 30 30 30 30 30 30
Gennemsnitlig min. temp. 22 22 24 25 25 25 24 24 24 24 23 22
Nedbør mm 18 28 85 141 221 236 349 346 299 268 145 52
Gennemsnitlig havtemperatur 28 28 29 30 31 30 30 29 29 29 29 29
Vejrstatistik for Koh Rong: JAN FEB MAR APR MAJ JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gennemsnitlig maks. temp. 31 31 32 34 32 31 30 31 31 31 31 32
Gennemsnitlig min. temp. 24 25 25 25 27 26 26 25 25 25 24 24
Nedbør mm 28 25 50 125 207 253 341 377 321 290 138 54
Gennemsnitlig havtemperatur 28 28 28 30 30 30 29 29 29 29 30 29
VIGTIG INFORMATION OM DIN REJSE
Pas & visum

Som dansk statsborger skal du være i besiddelse af at gyldigt, dansk pas. Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra den dag, du forlader Cambodia.

Som dansk statsborger skal du have visum for at rejse ind i Cambodia. Du kan opnå visum på to måder; enten e-visum eller ved ankomst til Cambodia.

Ansøgningen til e-visum skal behandles gennem den officielle side e-visum Cambodia, hvor du skal uploade et billede af biodatasiden i dit pas samt et pasbillede. Du skal derudover udfylde en række personlige oplysninger samt din adresse i Cambodia. Her foreslår vi, at du skriver adressen på det første hotel, du kommer til. Navnet på hotellet vil fremgå af din bekræftelse.

Prisen for e-visum er 30 USD + et gebyr på 6 USD pr. person, som betales online i forbindelse med ansøgningen så hav dit kreditkort ved hånden, inden du går i gang. Du modtager herefter en bekræftelse, og i denne bekræftelse står der et reference nummer. Dette nummer skal du bruge for at tjekke status på din ansøgning mm. her.

Når din ansøgning godkendes, bliver dit e-visum tilsendt på e-mail. Bemærk at dit e-visum er gældende 3 måneder fra udstedelsesdatoen. Dit e-visum skal printes og vises ved ankomst til Cambodia.

Vælger du at få udstedt visum ved ankomst til Cambodia, skal du medbringe dit pas, et pasfoto og 30 USD i kontanter.

Bemærk: Hvis du sejler fra Chau Doc i Vietnam til Phnom Penh i Cambodia, accepteres e-visum visum ikke, og du kan derfor kun opnå visum ved ankomst til Cambodia.

Reglerne om visum kan du tjekke på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Rejsedokumenter

Inden afrejse får du tilsendt et dokument med kontaktoplysninger på TourCompass og vores lokale samarbejdspartner i Cambodia, din rejseplan samt en voucher for din rejse, der bekræfter, at du har bestilt og forudbetalt dine hotelovernatninger, udflugter og transfers. Husk at medbringe disse på rejsen.

Involverer din rejse indenrigsflyvninger eller speedbåd transfer i Cambodia, er det vores samarbejdspartner som booker og udsteder billetterne, som du får på destinationen af din guide.

Vi anbefaler, at du downloader app’en WhatsApp til din smartphone og tilføjer vores samarbejdspartners telefonnumre. Her kan du gratis sende beskeder og ringe til dem, når du er på wi-fi forbindelse.

Vaccinationer

Vi anbefaler, at du kontakter en speciallæge, din praktiserende læge eller en autoriseret vaccinationsklinik for information omkring vaccinationer. Du kan også læse mere om reglerne for rejsevaccinationer hos Statens Serum Institut.

Vær opmærksom på reglerne omkring gul feber – særligt hvis du rejser ind via et andet land, hvor der findes gul feber. Nogle lande har krav om bevis for gul feber-vaccination ved indrejse. Hav derfor altid dit vaccinationsbevis med dig i håndbagagen, når du rejser.

Få 10% i rabat på vaccinationer

Når du bestiller en rejse hos Tourcompass.dk, kan du få 10% rabat hos følgende vaccinationsklinikker:

På alle hjemmesider kan du bestille tid og få yderligere vejledning om vaccinationer. Ved tidsbestilling bedes du henvise til os, og ved konsultationen bedes du medbringe din ordrebekræftelse, så rabatten kan blive fratrukket.

Covid-19

Der er i øjeblikket ingen Covid-19 vaccinationskrav for at rejse ind i Cambodia. Disse regler kan dog ændre sig med kort varsel. Det er dit eget ansvar at undersøge disse regler inden afrejse.

Bemærk at der kan være særlige Covid-19 krav i de lufthavne, du mellemlander i på vej til og fra Cambodia. Det er ligeledes dit eget ansvar at undersøge dette inden afrejse.

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål hertil.

Rejsebetingelser

Læs venligst vores generelle rejsebetingelser grundigt, da disse er en del af aftalevilkårene i forbindelse med rejser købt hos TourCompass. Rejser købt hos os er omfattet af ”Loven om pakkerejser”.

Klik her for at læse vores rejsebetingelser.

Rejseforsikringer

Vi anbefaler altid, at du har en god rejseforsikring med i bagagen, når du skal afsted på drømmerejsen. Derudover er det også en rigtig god idé at tegne en afbestillingsforsikring.

Klik her for at gå til vores side om forsikring, hvor du kan læse mere om vores anbefalinger.

FØR REJSEN
Valuta, prisniveau & drikkepenge

I Cambodia hedder valutaen riel (KHR). Du kan finde en aktuelle kurs på riel her.

Vær opmærksom på, at riel er en beskyttet valuta, hvilket betyder, at den ikke kan købes på forhånd, og at du først kan veksle i Cambodia.

Visa og Mastercard kan bruges på hoteller, de fleste restauranter og i butikker i byer som Phnom Penh, Siem Reap og Sihanoukville, hvor også hæveautomater har vundet indpas. Uden for disse byer er hæveautomater ikke almindelige, og du kan ikke påregne at betale med kreditkort ret mange steder udover hoteller.

Få en ide om prisniveauet i Cambodia her.

Drikkepenge er velset, men det er op til dig, om du vil give drikkepenge. Du kan give så meget eller så lidt som du vil. Nedenstående er et vejledende niveau:

  • Guider: 21.000-42.000 KHR pr. dag pr. person afhængig af den leverede service
  • Chauffører: 9.000-21.000 KHR pr. dag pr. person afhængig af den leverede service
  • Piccolo: 5.000-10.000 KHR pr. værelse
  • Stuepige: Min. 5.000 KHR pr. værelse pr. dag
  • Restauranter: På restauranter af internationalt tilsnit er drikkepenge ofte inkluderet i prisen, og i så fald vil der stå ”10 % service charge” på regningen. Derfor er der ikke grund til at lægge yderligere. Er drikkepenge ikke inkluderet i prisen, kan du selv lægge 5-10%, hvis servicen og maden har været god. På lokale restauranter og gadekøkkener forventes drikkepenge ikke, men du kan lægge nogle småpenge, når du går.
Mad & allergier

På langt de fleste af vores destinationer er vi i stand til at tage hensyn til allergier, samt allergener eller præferencer vedr. mad, dog er det vigtigt, at du oplyser os om dette, når du booker rejsen.

Telefoni, Wi-Fi & elektricitet

Telefon & wi-fi:

Det er dyrt at bruge data og roaming i udlandet, hvis det ikke allerede er inkluderet i dit mobilabonnement. Du kan kontakte dit mobilselskab og høre hvilke services, der er inkluderet i dit abonnement samt hvilke priser, der gælder for dig på udenlandsrejser.

Hvis du ikke allerede har data og roaming, gældende for udlandet, inkluderet i dit mobilabonnement, anbefaler vi, at du bruger wi-fi, når du er på dit hotel eller restauranter. Så kan du ringe og skrive gratis hjem via forskellige tjenester som fx Facetime, Messenger og WhatsApp. Ellers er der også mulighed for at købe et lokalt SIM-kort inkl. data ved ankomst.

 

Elektricitet:

Cambodia har ikke standardiseret strøm eller stik. Derfor kan du opleve alt fra 110 til 230 volt. Det er vigtigt, at du medbringer en adapter, da de cambodianske stik både kan være med 2 runde ben eller 3 flade ben.

Pakkeliste

Sørg altid for at have alle vigtige og uundværlige ting i din håndbagage. Det gælder f.eks. pas, visum, vaccinationskort, kreditkort, penge, forsikringsdokumenter, rejsedokumenter, computer, mobiltelefon, samt evt. information om din sundhedstilstand og livsvigtig medicin.

 

Besøg i templer

Når du besøger templer, er der skrappe krav til din påklædning. Du må ikke vise knæ og skuldre, dit tøj må ikke være gennemsigtigt og du skal tage dine sko af.

Indførelse af planteprodukter til EU

Det er ikke tilladt for rejsende at indføre planter, frø, frugt og andre planteprodukter fra rejser i lande uden for EU, uden at disse følges af et plantesundhedscertifikat. Reglerne gælder også mindre mængder af planter og planteprodukter.

Du kan læse mere om reglerne her.

Rejsende med indskrænket bevægelighed

Vi gør opmærksom på, at vores rejser generelt ikke er egnede for bevægelseshæmmede personer. Kontakt os gerne for information om mulighederne i forhold til dine specifikke behov.

FLYREJSEN
Flybilletter

Hos de fleste flyselskaber er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er vigtigt, at du tjekker dit navn for stavefejl, da dit navn på reservationen skal stå nøjagtigt som i dit pas. Hvis du har rettelser til dit navn, skal du kontakte os hurtigst muligt. Vær opmærksom på, at dette kan medføre et gebyr fra flyselskabet.

Sædereservation

Flyselskabet vil tildele dig en plads ombord på flyet ved check-in, hvis du har specifikke ønsker til placering i flyet, kan du på flyselskabets hjemmeside eller i deres app selv foretage en sædereservation. Vær opmærksom på, at de fleste flyselskaber kræver betaling for en sædereservation.

Det varierer, hvornår flyselskaberne åbner for sædereservation, men som hovedregel kan du booke sæder fra bookingtidspunktet og indtil 48 timer før afgang.

Vi gør desuden opmærksom på, at flyselskabet har fuld rådighed over alle sæder på flyet, og at de derfor altid har ret til at foretage ændringer på reservationen.
Laver du ikke en sædereservation inden afrejse, vil flyselskabet tildele dig en plads ved check-in.

Check-in

Ved check-in skal du bruge dit pas og din bookingreference, som fremgår af din rejseplan.

Vi anbefaler, at du downloader flyselskabets app på din telefon. I appen er der mulighed for online check-in, som typisk åbner 24 til 48 timer før afrejse. I appen kan du også holde dig opdateret om flyændringer og anden vigtig information om din flyrejse.

Bemærk venligst, at der kan være ændrede flytider i forhold til den rejseplan, du modtog ved booking af rejsen. Det er altid flytiderne i flyselskabets app eller på flyselskabets hjemmeside, der er gældende.

I lufthavnen

Vi anbefaler, at du møder op i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Du kan med fordel holde dig opdateret på lufthavnens hjemmeside for seneste opdateringer.

Bagage

Vi benytter mange forskellige flyselskaber til vores rejsemål. De nøjagtige regler for håndbagage og indtjekket bagage kan du tjekke på flyselskabets hjemmeside eller i deres app.

Forsinket bagage

Skulle din bagage blive forsinket, skal du ved ankomst henvende dig til personalet i bagageområdet i lufthavnen og anmelde din manglende bagage.

Det er vigtigt, at du har din bagagekvittering, når du skal udfylde din PIR- rapport (Property Irregularity Rapport).

Vær opmærksom på, at du ikke må forlade bagageområdet i lufthavnen, før du har fået udfyldt rapporten.

I tilfælde af forsinket bagage beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner, som vil sørge for, at din guide/chauffør venter på dig.

Flyforsinkelser eller aflysninger

Skulle der ske ændringer i forbindelse med din flyreservation inden afrejse, kontakter vi dig naturligvis med information om dette.

Opstår der flyforsinkelse efter check-in, er det flyselskabet, som har ansvaret for at ombooke din flyrejse. De vil typisk booke næste mulige afgang og sørge for eventuel forplejning og overnatning, hvis det skulle være nødvendigt.

Vores samarbejdspartner tjekker selv eventuelle ændringer i ankomsttidspunkter og vil naturligvis stadig vente på dig, også selvom dit fly skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller aflysning betyder, at flyselskabet ombooker dig til et andet flynummer efter, du er ankommet i lufthavnen, beder vi dig kontakte os på TourCompass’ nødnummer.

PÅ DESTINATIONEN
Immigration & Told

Immigration :

Når du ankommer til din endelige destination, går du gennem immigrationen. Her tjekkes dit pas samt eventuelle indrejsepapirer og visum. Mange steder skal du afgive fingeraftryk, og der tages ligeledes et billede af dit ansigt til biometrisk genkendelse. Du kan også blive stillet spørgsmål om dine rejseplaner i landet og evt. adresse på dit overnatningssted.

 

Told:
Når du er kommet gennem immigrationen og har samlet din bagage op, skal du gennem tolden. Har du intet at fortolde, kan du gå gennem ”nothing to declare”. Har du derimod noget at fortolde, er det vigtigt, at du går gennem ”declare”. Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilke toldregler, der er gældende i det land, du rejser til.

Ankomst

Ved ankomst bliver du mødt af en guide/chauffør, som står klar til at tage imod dig med et TourCompass-skilt.

Skulle du mod forventning ikke kunne finde din guide/chauffør, beder vi dig kontakte vores samarbejdspartner på deres nødnummer, som fremgår af dine rejsedokumenter.

Hotel check-in & check-out

Normal check-in er typisk kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med at få dit værelse før dette tidspunkt.

Ved check-in vil receptionisten oftest registrere dit kreditkort og muligvis reservere et beløb. Dette er ikke en ekstra udgift, men almindelig kutyme på hoteller for at sikre betaling af evt. forbrug fra minibar eller lignende. Ved check-out bliver beløbet automatisk frigivet, hvis du ikke har gjort brug af dette.

Det er meget normalt, at hotellerne tager en kopi af dit pas. Dette er nogle steder et krav fra de lokale myndigheder.

Ved afrejse er der normal check-out omkring kl. 10.00. Skal du først rejse videre om eftermiddagen eller aftenen, kan du få opbevaret din bagage indtil, du skal afsted. Ønsker du i stedet sen check-out, kan du mod betaling bestille dette i forbindelse med booking af rejsen.

Rejseform & transport

Vores rejser til Cambodia er individuelle rundrejser, dog foregår udflugter og transfers i internationale grupper fra 1-14 personer og kun med TourCompass’ egne gæster.
De fleste tilkøbsture foregår med TourCompass’ egne gæster, nogle kan også foregå med andre end TourCompass’ egne gæster. Dette vil fremgå af beskrivelsen.

I tilfælde af uforudsete forhold som f.eks. dårligt vejr, blokerede veje eller andet, kan det blive nødvendigt at ændre i rækkefølgen af sightseeingture og seværdigheder i dagsprogrammerne.

Brug for hjælp undervejs?

Vi har et 24-timers nødnummer, så du altid kan komme i kontakt med os, hvis der skulle opstå uforudsete hændelser undervejs på din rejse. Derudover får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vores samarbejdspartnere på destinationen. I nogle tilfælde kan det være nemmest og hurtigst at kontakte vores samarbejdspartnere pga. tidsforskelle, hvis du f.eks. skulle havne i en situation, hvor din opsamling til en tur eller transfer er mere end 15 min. forsinket.

EFTER REJSEN
Ris & Ros / kontakt

Vi lever af glade gæster, og vi vil derfor meget gerne høre fra dig efter hjemkomst. Send os en mail på info@tourcompass.dk eller ring til os på tlf.: 89 93 43 89.

Asien
Mira Lindholm

Mira er vores Asien-specialist og har over 8 års erfaring med rejser i Asien.

Se åbningstider
Mandag - Torsdag 10-16
Fredag 10-14