TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE

Rejseberetning fra Kina: Yangshuo

24.05.2019
Vis alle indlæg

I efteråret 2018 besøgte vores Asien-manager, Michelle, Kina for første gang. Herunder kan du læse om hendes oplevelser fra smukke Yangshuo.

Min togbillet sagde vinduesplads. Yes, tænkte jeg. Sædet mindede om et flysæde, og der var stewardesser om bord. Et topmoderne højhastighedstog skulle fragte mig fra Chengdu videre mod det sydlige Kina. Toget rullede væk fra perronen og satte kurs mod Guilin med en hastighed på 300 km/timen.

Guilin

Jeg passerede industriområder og mellemstore byer. Jo tættere jeg kom på Guilin, jo flottere blev udsigten med grønklædte bjerge, vandfald og små landsbyer.

Pludselig ramte lugten mig – lugten af 20 forskellige nudelretter. Jeg havde taget mit eget mad, snacks og drikkevarer med fra et supermarked i Chengdu, men der var også mulighed for at købe ombord. Mens lugten af nudelretterne spredte sig i vognen, opstod der en larm uden lige. Bag mig sad en ung fyr og hørte musik, ved siden af mig blev der spillet bip-spil, overfor græd et barn, et andet skreg og foran mig snakkede de med en decibel på 100. Mange kinesere er utroligt højlydte i forhold til os nordeuropæere. Det er noget, man lige skal vænne sig til. Men i Kina er der plads til folk, plads til hinanden. Det kan jeg egentlig godt li’.

Nu stod der Guilin uden for vinduet. Det var her jeg skulle af. Jeg tog min kuffert og håndbagage og sprang af toget. Ude foran togstationen så jeg et skilt, hvorpå der stod ”Michelle – Asiatours”. Det var min guide Tao og en chauffør, som tog imod mig. Sammen kørte vi til Yangshuo, som tog ca. halvanden time.

Xianggong-bjerget

På vej mod Yangshuo gjorde vi et stop ved Xianggong-bjerget. Omkring 400 trin førte mig op til en udsigtsplatform, hvor jeg blev belønnet med en fantastisk udsigt over Li-floden, der løber fra Guilin til Yangshuo. ”Det er herfra du har den bedste udsigt over Li-floden og landskabet”, sagde Tao. Jeg var ikke i tvivl!

Vi fortsatte til hotellet. Et hotel uden for byen. Hold da op, hvor var her smukt! Jeg havde godt hørt, at det var flot i Yangshuo, men jeg havde ikke forestillet mig, at det ville være så magisk. Vejrguderne var desværre ikke med mig, men skønheden var ikke til at tage fejl af. Bjerge, floder, marker…

Yangshuo

Tao og jeg lånte to cykler, der tilhørte hotellet. Jeg ville ud og udforske Yangshuo. Fra cykelsadlen oplevede jeg livet på landet. Små børn legede og en kvinde vaskede tøj i floden, mens mænd havde travlt ude i markerne. Vi cyklede langs Yulong-floden, hvor høje kalkstensbjerge spejlede sig i vandet, som var det et glansbillede. Jeg så et par turister som var på bamboo-rafting. De gled langsomt ned ad floden.

Regnen tog til. Vi købte derfor et par regnslag og fortsatte cykelturen til Moon Hill, som er Yangshuos ikoniske bjerg med hul i toppen. Sigtbarheden var ikke god, så jeg valgte ikke at gå op. I stedet tog vi på en lokal, familiejet restaurant, som ligger ved foden af Moon Hill. Jeg fik ”bamboo rice”. Mmm, siger jeg bare!

Efter at have siddet i læ for regnen i et godt stykke tid, begyndte det at klare lidt op, og vi besluttede os for at cykle tilbage til hotellet. ”Nå, hvad nu?”, spurgte jeg. ”Hvad med at slutte dagen af med kokkeskole?”, spurgte Tao. Jeg var klar!

Kinesiske retter

Hun fulgte mig over på kokkeskolen, som lå et par minutters gang fra hotellet. Her tilsluttede jeg mig en gruppe bestående af folk fra både Libanon, USA, Australien, Holland og Tyskland. Kokkeskolen blev holdt i et lille traditionelt bondehus. Kokkene var søde og hjælpsomme og gav os en kort introduktion til kinesisk madlavning, inden vi selv skulle kokkerere aftenens måltid. Alle ingredienser stammede fra lokalområdet. Vi lavede 5 retter. Jeg var stolt! Hvis du nogensinde kommer forbi Yangshuo, må du ikke snyde dig selv for den lokale ret ”beer fish” – det smager fantastisk!

Efter en dejlig, oplevelsesrig dag gik en meget træt kvinde i seng og glædede sig til næste dags eventyr i det sydlige Kina…