TRYGHEDSGARANTI - LÆS MERE
ForsideNyheder og rejseartiklerRejseberetning fra Cambodia: 5 højdepunkter fra vores rejse

Rejseberetning fra Cambodia: 5 højdepunkter fra vores rejse

22.10.2019
Vis alle indlæg

Vores kollegaer Britta og Anne tog til Cambodia i september 2019. Herunder kan du læse 5 af Brittas højdepunkter fra rejsen. Du kan desuden læse Annes rejseberetning her.

Den største del af Cambodias befolkning er buddhister. På trods af den til dels synlige fattigdom er folk meget imødekommende og altid smilende. det var en rigtig god oplevelse for os.

Her er højdepunkterne fra vores rejse:

1. Spirituel udflugt til Phnom Kulen Nationalpark (ved Siem Reap):

Phonom Kulen Nationalpark

Floden med de 1.000 Lingas (konus- eller cylinderformede sten hugget ud af sandsten) gjorde indtryk på mig.

Det fantastiske lys fik Lingaerne i det glitrende vand til at virke magiske. Vandfaldene er smukt indrammet af træernes & planternes kraftige grønne farver, og folk bader her (til dels i deres kulørte tøj) i det hellige vand for at vaske sig “rene”. At besøge templet midt i skoven og Siem Reaps største, liggende Buddha var også noget helt særligt. Hvis man elsker naturen, er man kommet til det rette sted.

2. Angkor Wat, Angkor Thom & Ta Prohm

Angkor Wat

Min kollega, Anne, var imponeret over tempelanlæggene Angkor Wat, Angkor Thom, Ta Prohm.

Ta Prohm, hvor enorme træer har slået rødder omkring templet, slog benene væk under hende. Der ligger bogstavelig talt en mystisk luften. Mon Angelina Jolie har følt det samme under filmoptagelserne til Tomb Raider?

3. Øen Koh Trong og Irrawaddy-delfinerne

Koh Trong

Vi overnattede på øen Koh Trong og lærte denne smukke og meget naturlige ø at kende.

Det vidunderlige resort ligger midt i naturen, og på denne endnu stille ø kan du opleve det “ægte Cambodia” (størstedelen af befolkningen lever på landet).

Udflugten til delfinerne var et af rejsens absolutte højdepunkter. På trods af højvande så vi delfinerne dukke op rigtig mange gange (min. 20 gange). Én gang dukkede der endda 3 delfiner op lige ved siden af vores båd. Det var virkelig fantastisk.

4. Hovedstaden Phnom Penh

Phnom Penh

Phnom Penh er hovedstaden i Cambodia og samtidig landets største by. Her pulserer livet, og der er et mylder i alle hjørner og kanter. Blandingen af den cambodianske stil og franske koloniarkitektur var fascinerende. Den går helt tilbage til tidligere tider: Cambodia var i næsten 100 år under fransk styre.

Siden da har Phnom Penh udviklet sig til en moderne storby med enkelte enorme skyskrabere kombineret med brede alléer, der stammer fra den franske kolonitid.

Byens hovedattraktioner er kongepaladset og Sølvpagoden. Tempelkomplekserne og de tropiske haveanlæg præger billedet på kongepaladsets område og er bestemt et besøg værd.

Wat Phnom: Templet blev opført på en høj og er måske det mest kendte af sin art i hovedstaden. Phnom betyder “høj” på khmerisk
Og “Penh” var navnet på kvinden, der i år 1372 fandt fem Buddha-statuer ved Mekong-flodens bred og som placerede dem på denne høj.

5. Kronen på værket – badeferie på Koh Rongs drømmestrand:

Koh Rongs

På Koh Rong er der mange ting at give sig til: øhop, snorkling, dykning, fiske, trekking, cykling, ro kajak, sejle, beundre fluorescerende plankton, ride og slappe af.

Vi valgte at tilbringe vores fire dage på Koh Rong med at slappe af – på den perfekte strand.

Efter morgenmaden lagde vi os på den hvide strand og badede. Derefter fulgte en lur, og om eftermiddagene gik vi ture. Undervejs kom vi flere gange forbi hjemmelavede gynger og muslingekæder, der hang i træerne – og der var næsten ikke en sjæl at se vidt og bredt. Ved solnedgang spiste vi aftensmad. Om aftenen lyttede vi til havets brusen og beundrede den klare stjernehimmel.

Konklusion: Sok San Beach er en af de smukkeste strande, vi nogensinde har set!